Liturgia Święta w Parafii od 08.03. do 14.03.2021 r.

Poniedziałek 08.03.2021 

7:00 Za + ojca Henryka Iwa w r. śm., dziadków Rudolfa i Gertrudę Gwóźdź, za + Julię Szubert i Barbarę Szweda oraz o zdrowie i Boże błog. w rodzinie.

17:00 Za ++ rodziców Józefa i Hildegardę Kaluza, Macieja i Hildegardę Misa oraz zięcia Sebastiana.

Wtorek 09.03.2021 

7:00 Za + Annę Szendzielorz /od Bractwa Róż./

17:00 Za ++ rodziców Stanisławę i Tadeusza Matynia, siostrę Halinę, teściów Julię i Grzegorza Olchowy, ++ z pokr. obu stron i za dusze w czyśćcu cierpiące. 

Środa 10.03.2021 

7:00 Do Miłosierdzia Bożego za ++ rodziców Józefa i Cecylię Kaluza, ojca Antoniego Kluczny, ++ z pokr. obu stron oraz o zdrowie i Boże błog. w rodzinie.

17:00 /szkolna/ Za + matkę Juliannę Stasz w 1 r. śm.

Czwartek 11.03.2021 

7:00 Za + Jadwigę Moczko /od Bractwa Róż./

17:00 Za + żonę Julię, ojca Pawła Słotiuk, matkę Marię Uruska, teściów Annę i Piotra Jakubiak, ++ z pokr. obu stron i za dusze czyśćcowe.

Piątek 12.03.2021 

7:00 Za wstaw. Matki Boskiej NP i Aniołów Stróżów z podz. za otrzymane łaski, o zdrowie i Dary Ducha Świętego dla wnuków Agnieszki i Wojciecha Macioszek z ok. urodzin i o Boże błog. dla całej rodziny. Droga Krzyżowa.

18:00 /młodz./ Za wstaw. Matki Boskiej NP z podz. za otrzymane łaski, o zdrowie i Dary Ducha Świętego dla córki Weroniki Kornek z ok. 18 r. urodzin i o Boże błog. w rodzinie. Droga Krzyżowa.

Sobota 13.03.2021 

7:00 Za ++ rodziców Florentynę i Michała Ressel, ++ z pokr. Ressel i Fikus oraz o zdrowie i Boże błog. w rodzinie.

18:00 /niedz./ Za ++ rodziców Marię i Jerzego Schneider, siostrę Luizę, brata Pawła, szwagra Wilhelma, dziadków i ++ z pokr. obu stron.

Niedziela 14.03.2021 IV Niedziela Wielkiego Postu

7:00 Za + matkę Marię Pluskwik z ok. ur., ojca Gerarda, dziadków Jana i Annę Pluskwik, Karola i Jadwigę Porębski, ++ z pokr. obu stron i za dusze czyśćcowe.

8:15 /niem./ Za wstaw. Świętej Rodziny z podz. za otrzymane łaski, o zdrowie i Boże błog. w rodzinach: Skrzipczyk, Langosch i Stotko.

9:00 /św. Anna/ Za + żonę Teresę Cebula w 6 r. śm., rodziców Cecylię i Huberta Cebula, Gertrudę i Jana Świec i za ++ z całej rodziny.

9:30 Do Miłosierdzia Bożego za + matkę Marię Pierończyk w r. śmierci, ojca Maksymiliana, dziadków, rodziców chrzestnych i za ++ z rodziny.

11:00 Za wstaw. Matki Boskiej NP i św. Józefa z podz. za otrzymane łaski, o zdrowie i Boże błog. dla męża i ojca Norberta Wróbel z ok. 60 r. urodzin i o opiekę Bożą w rodzinie.

15:00 Gorzkie Żale z kazaniem pasyjnym.

16:00 Za wstaw. Matki Boskiej NP z podz. za otrzymane łaski, o zdrowie i Dary Ducha Świętego dla córki Wiktorii Rusek z ok. 18 r. urodzin i dla córki Zuzanny z ok. 16 r. urodzin i o Boże błogosławieństwo w rodzinie.




Ja jestem Pan, Bóg Twój

Dziesięć przykazań, czyli deka logoi (grec.), spolszczone jako Dekalog (Dziesięć słów), to wyjątkowy dar od Pana Boga, dla nas ludzi. Recytując przykazania często zapominamy o tym, co stanowi ich podstawę, sens. A tą podstawą są słowa: Ja jestem Pan, Bóg twój. Bez tych słów Dekalog niewiele różni się od karty rowerowej. Bez nich jest jak samochód bez silnika, a nawet bez kierownicy. W tych słowach jest ukryta moc, ale i cel. Bez uznania wartości tych słów Dekalog staje się zwykłym ludzkim kodeksem, który można dowolnie zmieniać, przy którym można kombinować, manipulować (co zresztą dzisiaj widać jak na dłoni). Dał temu wyraz F. Dostojewski, gdy pisał: Jeśli nie ma Boga, wtedy wszystko jest dozwolone. Ale ten sam pisarz dodaje: Jeżeli nie ma nieśmiertelności duszy, wszystko jest dozwolone. Dlatego słowa: Ja jestem Pan, Bóg twój, to nie jest ostrzeżenie kogoś, kto z kijem czeka na ludzkie potknięcia. Dekalog nie jest zarysem tresury. Jest tu ukryta troska i moc miłości Stwórcy względem stworzenia. Jest nadzieja dla duszy nieśmiertelnej, dla której ostatecznym celem jest spotkanie z miłującym Ojcem w niebie. Nie sposób rozumieć Dekalogu bez przypowieści o miłosiernym Bogu Ojcu i o synu marnotrawnym. Syn szerokim łukiem ominął wszystkie przykazania, zostawił za sobą dom ojca. I kiedy dotknął samego dna (karmił się jadłem dla świń), przypomniał sobie o domu swego ojca. To wspomnienie miłości ojca skłania go do powrotu czyli nawrócenia. Nie pomylił się, ojciec nie przestał wierzyć, że syn powróci, i okazuje mu wielkie miłosierdzie. Taki oto jest Pan Bóg nasz… Pan mój i Bóg mój. [prob.] 




Modlitwa o odpuszczenie grzechów

Wszechmogący wieczny Boże, Twoja hojność przewyższa zasługi i pragnienia modlących się do Ciebie. Okaż mi Twoje miłosierdzie, odpuść grzechy, które niepokoją moje sumienie, i udziel mi również tego, o co nie ośmielam się prosić. Odpuść, proszę Cię, Panie, moje winy i w miłosierdziu Twoim, uwolnij mnie z niewoli grzechu, w którą popadam wskutek swoich ułomności. Wysłuchaj łaskawie, proszę Cię, Panie, moją modlitwę wyzwól mnie z więzów grzechu i zachowaj od wszelkiej przeciwności. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen.




Czas pasyjny

Okres roku kościelnego, który obecnie przeżywamy, a więc Wielki Post, to nie tylko czas pokuty i przygotowania serc do Świąt Wielkanocnych, ale również czas rozważań nad męką Pana naszego Jezusa Chrystusa. Dlatego towarzyszą nam w tym przygotowaniu dwa wyjątkowe nabożeństwa o charakterze pasyjnym: Droga Krzyżowa i Gorzkie Żale. Niosą one ze sobą nie tylko wielką treść duchową, ale i w sposób praktyczny przybliżają nam najważniejsze chwile z życia Jezusa. Są obecne w Kościele katolickim już od wielu wieków, ale to nie sprawia, że dziś są już niepotrzebne, wręcz przeciwnie, kolejne pokolenia chrześcijan odkrywają wyjątkowość tej formy modlitwy. Często wiele osób pyta, co można zrobić, aby dobrze przeżyć Wielki Post? Warto wykorzystać doświadczenia świętych i właśnie to, co oferuje nam Kościół w tym czasie. Nabożeństwo Gorzkich Żali jest nabożeństwem polskim, które jednak staje się powoli popularne także w innych krajach. Podobnie było z nabożeństwem Drogi Krzyżowej, które początkowo sprawowane było tylko w Jerozolimie a potem stało się znane w całym świecie chrześcijańskim. W dokumencie kościelnym Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii, który został wydany na polecenie papieża Jana Pawła II, możemy przeczytać, jak wielką wagę Kościół od wieków przykładał do Drogi Krzyżowej: Droga Krzyżowa jest drogą wytyczoną przez Ducha Świętego, Boski Ogień, który płonął w sercu Chrystusa i zaprowadził Go na Kalwarię; jest drogą umiłowaną przez Kościół, który przechował żywą pamięć o słowach i wydarzeniach ostatnich dni swego Oblubieńca i Pana. W nabożeństwie Drogi Krzyżowej widoczny jest także wpływ różnych i charakterystycznych dla duchowości chrześcijańskiej wyrazów pobożności, którymi są: rozumienie życia jako drogi i pielgrzymowania; jako przejścia z ziemskiego wygnania do niebieskiej ojczyzny przez misterium krzyża; pragnienie wiernego naśladowania męki Chrystusa; potrzeba naśladowania Chrystusa, gdyż uczeń powinien postępować za Mistrzem, dźwigając codziennie własny krzyż. Warto również pamiętać, jak wielkie łaski wiążą się z uczestnictwem w nabożeństwie Drogi Krzyżowej. W wykazie odpustów Kościoła katolickiego, który został zatwierdzony Dekretem Papieża Pawła VI 29 czerwca 1968 roku, jest wyraźnie zaznaczone, iż możemy każdego dnia otrzymać odpust zupełny za odprawienie Drogi Krzyżowej. W tym celu należy wypełnić zwykłe warunki odpustu (wykluczyć wszelkie przywiązanie do jakiegokolwiek grzechu, być w stanie łaski uświęcającej, przyjąć Komunię Świętą, odmówić dowolną modlitwę w intencjach Ojca Świętego) i warunki dodatkowe: odprawiać to ćwiczenie w miejscu, gdzie jest prawnie założona Droga Krzyżowa (w kościele, na placu przykościelnym itp.), rozważać Mękę Pana Jezusa (treścią rozmyślania nie muszą być kolejne stacje), przechodzić od jednej do drugiej stacji. Jeżeli Drogę Krzyżową odprawia się publicznie i trudno jest wszystkim wiernym przechodzić od stacji do stacji, wystarczy gdy przechodzi prowadzący to nabożeństwo lub osoba z krzyżem, a inni wierni pozostają na swoim miejscu. Kto w ten sposób, z powodu słusznej przeszkody, np. choroby, podróży, zamknięcia kościoła itp. nie może odprawić Drogi Krzyżowej wg podanych warunków – zyskuje odpust zupełny, jeśli przynajmniej przez pół godziny odda się pobożnemu czytaniu albo rozważaniu Męki Pana Jezusa. [ks. Wikary].